Етиен Барилие, „Изгнание и музика“
Етиен Барилие (*1947) e швейцарски романист и есеист, преводач,
професор по френска литература и превод в Лозанския университет. В центъра на
творчеството си поставя културата и изкуствата, особено музиката, която
присъства трайно както във фикционалните му творби („Орфей“, „Кучето Тристан“,
„Музиката“, „Моцарт“, „Китайското пиано. Дуел около един рецитал“), така и в
есеистиката му („Албан Берг“, „B-A-C-H, история на едно име в
музиката”, „За дясна ръка: историята на едно особено пиано“).
Години наред води собствена рубрика за телевизионна критика в „Журнал дьо
Женев“, размислите си по актуални социални теми публикува в сп. „Ебдо“, а
мислите си за изкуството споделя в сп. „Артпасион“. Носител е на множество
литературни награди – Почетната награда на град Париж за романа „Кучето
Тристан“ (1978), Голямата награда на Водоазката културна фондация за
творчество, което води пълноправен диалог „с основните направления в западното
мислене“ (1987), Европейската награда за есеистика „Шарл
Вейон“ за есето „Срещу новия обскурантизъм. Възхвала на прогреса“ (1995), и др.
В есето „Изгнание и музика“
(2018) Барилие отговаря на въпроса, как изгнанието въздейства върху
творчеството на музикантите, преминали през това изпитание. В различни
исторически контексти – Полското въстание, Руската революция, сталинизма,
нацизма и т.н., и при различен завършек на заточеническата драма, авторът
разказва както за композитори, чиито творчески способности са останали почти
непокътнати (Стравински, Шьонберг, Мийо), така и за такива, чието музикалното
вдъхновение е секнало (Рахманинов,
Барток), а завръщането в родината се е оказало повече или по-малко пагубно
(Прокофиев, Корнголд). В други
случаи вътрешното изгнание се е превръщало в принуда, тегнеща чак до смъртта
(Шостакович, Вайнберг, Фейнберг), то е било също така прелюдия към убийствата в
концентрационните лагери и е провокирало появата на творби като форма на
съпротива (Улман, Шулхоф). А Цемлински, Хиндемит, Курт Вайл и мнозина други са
показали как музиката може да въплъщава болката от раздялата и устойчивостта на
една личност.
Comments
Post a Comment